Ako napísať dobrý podnikateľský plán
Podľa zahraničných prieskumov je nedostatočné plánovanie a chýbajúci biznis plán až tretím najčastejším dôvodom zlyhania podnikania. Ak plánujeme, vieme oveľa rýchlejšie začať podnikať, získať kapitál, rýchlejšie rastieme a navyše máme vraj až o 40 % väčšiu šancu na prežitie ako podniky, ktoré biznis plán nemajú. Minimálne pre tieto dôvody je dobré mať aspoň základný podnikateľský plán.
Na čo potrebujem podnikateľský plán?
Kvalitný biznis plán možno využiť napríklad na:
- Získanie bankového úveru
- Získanie investorov venture kapitálu a private equity investícií
- Získanie podnikateľského partnera
- Určenie vlastných podnikateľských plánov a smerovania do budúcnosti
Čo by mal dobrý biznis plán obsahovať?
Už teraz vám je isto zrejmé, že seriózny podnikateľský plán nestvoríte na kolene za dve hodiny. Mal by obsahovať minimálne tieto časti:
- Titulná strana
- Zhrnutie podnikateľského plánu
Je to krátky opis toho, prečo váš podnikateľský plán vznikol a na aký účel ho budete používať. V tejto časti je dobré stručne predstaviť podnikateľský nápad, jeho hlavné body, ciele, základné informácie o produkte a ak je treba aj na čo sa plánuje využiť získané financie.
- Opis spoločnosti
Tu je dôležité venovať sa cieľom podniku a stratégie jeho smerovania do budúcnosti. V stručnosti môžete opísať aj doterajšie najdôležitejšie míľniky podniku.
- Produkt alebo služba
Táto časť je venovaná produktu alebo službe, ktorú poskytujete. Opíšte jeho najdôležitejšie funkcie. Napíšte, prečo je najlepší a v čom sa odlišuje od konkurencie.
- Trh a konkurencia
V pláne je dôležité spomenúť aj informácie o vašom trhu, na ktorom budete pôsobiť a najdôležitejších konkurentoch.
- Marketingový a predajný plán
V pláne marketingu píšete o tom, ako chcete svojich zákazníkov presvedčiť, aby si kúpili váš produkt. Riešite tu reklamu, PR a iné možnosti komunikácie, ale aj cenu, produkt a a distribúciu.
- Plán výroby
V tejto časti je potrebné najvernejšie popísať spôsob výroby produktu alebo poskytovania služby. Dôležitý je výrobný proces produktu, materiály, ktoré používate a najdôležitejší dodávatelia surovín.
- Manažment
Časť manažment je venovaná organizačnej štruktúre podniku. Venujte sa tomu, aké máte zloženie personálu, ale aj riadiaceho manažmentu. Ideálne je, ak sa stručne dotknete aj doterajších úspechov kľúčových pracovníkov.
- Finančný plán
Ide o jednu z najdôležitejších, no zároveň najzložitejších častí biznis plánu. Je potrebné pripraviť základné skrátené účtovné výkazy – súvahu, výkaz ziskov a strát a cash flow približne na 5 rokov dopredu. V každom prípade je potrebné vychádzať z reálnych čísiel a rozhodne radšej nič neprikrášľovať.
TIPY AKO SPRAVIŤ PLÁN NA JEDNOTKU
- Staviť na dobrú štylistiku a vyhnúť sa gramatickým chybám
- Plán má byť stručný a jasný a založený na reálnych číslach
- Hrúbka by nemala prekročiť 40 strán
- Mal by obsahovať aj doterajšie úspechy podniku
- Zviazaný v kvalitnom obale.
A nezabudnite na jeho dobre pripravenú prezentáciu tam, kde ju bude treba.
Aké druhy biznis plánov si môžete vyrobiť?
Druh biznis plánu | Ako má vyzerať a kedy ho použiť |
---|---|
Mini ústna prezentácia plánu | Ide o krátky a stručný plán. Pár minútovú prezentáciu, ktorú si zapamätáte a môžete ju kedykoľvek komukoľvek vhodnému povedať napríklad aj vo výťahu. Musí hovoriť hlavne o tom prečo je váš produkt či služba výnimočné. |
Stručný plán | Aj tento plán je stručný, nemá viac ako zopár strán, no má už papierovú podobu. Dáva už podrobnejšie, no stále ešte pomerne stručné informácie o vašej firme, ale aj podnikateľskom nápade. Možno ho použiť napríklad na získanie kapitálu od investora. Pozor, ale len na úvodné rokovania, neskôr isto bude chcieť detailnejší biznis plán. |
Kompletný podnikateľský plán | Je to dokument, ktorý obsahuje všetky náležitosti aj s finančnými výkazmi. V ideálnom prípade nemá viac ako 40 strán. |
Tím portálu firmaren.sk