Dlhujete sociálke? Od 1. septembra si už SRO nezaložíte
Založenie SRO povolí štát dlžníkom Sociálnej poisťovne už len do 31. augusta 2018. Novinka platná od 1. septembra pritvrdila pravidlá a okrem daňových dlžníkov si eseročku nezaložia už ani dlžníci na sociálnych odvodoch.
Založenie SRO sa opäť mení
Do 31. augusta 2018 platí, že ak dlhujete za odvody Sociálnej poisťovni, eseročku si ešte môžete založiť. Aktuálny stav je taký, že založenie SRO vám štát nepovolí iba ak dlhujete daňovému úradu. Na sociálku sa ohľad do konca tohto leta neberie.
Od 1. septembra 2018 budú platiť nové pravidlá. Firmu si už nebude môcť založiť osoba, ktorá je vedená v jednom z dvoch štátnych zoznamov: zoznam daňových dlžníkov alebo v zozname dlžníkov Sociálnej poisťovne. Dlh na zdravotnom poistení doteraz nebránil a ani nebude brániť založeniu SRO.
Nové pravidlá sa môžu dotknúť najmä živnostníkov, ktorí chcú prejsť na SRO práve kvôli vysokým odvodom a už majú aký taký „restík“ voči Sociálnej poisťovni.
Preverte sa a poponáhľajte sa
Ak si plánujete založiť SRO, overte si, či vás sociálka nevedie ako dlžníka. A ak náhodou áno, poponáhľajte sa a založte si SRO do 31. augusta 2018. Podľa nášho názoru postačí, ak bude v tomto termíne podaný návrh na zápis SRO do obchodného registra.
Zoznam dlžníkov Sociálnej poisťovne môže viacerých prekvapiť. Často sa stáva, že osoba ani nevie, že je v ňom vedená, hoci aj kvôli malej sume (napríklad za penále). Overte si to radšej vopred sami na tejto stránke. Zoznam daňových dlžníkov zasa nájdete tu a obidva registre spolu môžete preveriť napríklad cez Finstat.
Nepríjemné je, že hoci aj dlh voči Sociálnej poisťovni alebo daňovému úradu splácate, SRO si, žiaľ, nezaložíte až kým dlh úplne nesplatíte.
Založenie SRO sa však môže zrýchliť
Odhliadnuc od nových pravidiel pre dlžníkov, ktoré popisujeme vyššie, novinka môže urýchliť založenie SRO pre tých, ktorí dlhy nemajú. Dôvodom je zjednodušenie procesu. Od septembra už nebude potrebné zbytočne čakať týždeň na vydanie súhlasu daňového úradu so založením novej firmy, ktorý sa povinne prikladal plošne pri každej jednej registrácii SRO.
Po novom bude obchodný register sám skúmať, či zakladateľ eseročky je alebo nie je vedený v registri dlžníkov daňového úradu alebo Sociálnej poisťovne. Podnikateľovi bez dlhov tak odpadne kopec zbytočnej byrokracie – nebude musieť podávať žiadosť na daňový úrad, čakať 5 pracovných dní a vydané potvrdenie následne prikladať k návrhu na registráciu SRO.
Čo ak obchodný register zistí dlhy?
Ak vyjde najavo, že osoba zakladateľa sa medzi dlžníkmi v jednom alebo v druhom registri nachádza, návrh na registráciu firmy odmietne a podnikateľ bude mať 15 dní na doloženie potvrdenia preukazujúceho opak. Teda, dlhy rýchlo vyrovná a vyžiada si z daňového úradu alebo zo sociálky potvrdenie, že nemá dlh. Môže sa však stať, že dlh reálne už neexistuje, lebo Sociálna poisťovňa aktualizuje svoju databázu iba 4x mesačne a daňový úrad dokonca iba 1x mesačne. Aj v takomto prípade bude potrebné vyžiadať si potvrdenie a predložiť ho obchodnému registru v pätnásťdňovej lehote.
Zhrnutie na záver
Dlh na daňovom úrade nemôžete mať vôbec ani dnes a nebudete ho môcť mať ani neskôr. Dlh na sociálke momentálne nevadí, ale vadiť bude od septembra tohto roka a dlh voči zdravotnej poisťovni sa zatiaľ pri založení SRO vôbec neskúma.
Súvisiace články
Založenie SRO v roku 2024. Pozrite si 8 najčastejších otázok
Musím vkladať základné imanie eseročky do banky? Potrebujem nový občiansky preukaz s čipom? Môžem si založiť SRO ak mám dlhy? A oplatí sa mi viac živnosť alebo SRO?
Denne do Firmárne dostávame desiatky otázok týkajúcich sa založenia eseročky. Vybrali sme pre vás tie najčastejšie a pridali naše odpovede. Aktualizované 4. marca 2024.
Musím vkladať základné imanie eseročky do banky? Potrebujem nový občiansky preukaz s čipom? Môžem si založiť SRO ak mám dlhy? A oplatí sa mi viac živnosť alebo SRO?
Denne do Firmárne dostávame desiatky otázok týkajúcich sa založenia eseročky. Vybrali sme pre vás tie najčastejšie a pridali naše odpovede. Aktualizované 4. marca 2024.
Elektronická komunikácia firiem s úradmi po novom
Elektronická komunikácia firiem s úradmi sa zintenzívňuje. Obchodné spoločnosti musia so štátom komunikovať už len online a živnostníkom povinnosti pribúdajú postupne – zatiaľ povinná elektronická komunikácia len s daňovým úradom. Aktualizované 26.10.2020.
Elektronická komunikácia firiem s úradmi sa zintenzívňuje. Obchodné spoločnosti musia so štátom komunikovať už len online a živnostníkom povinnosti pribúdajú postupne – zatiaľ povinná elektronická komunikácia len s daňovým úradom. Aktualizované 26.10.2020.
Novinky pre podnikanie v roku 2018. Opäť vyššie náklady pre firmy
On januára 2018 nadobudlo účinnosť viacero legislatívnych zmien týkajúcich sa podnikateľov. Povinná elektronická komunikácia, zvýšenie odvodov ale aj priaznivejšie podmienky pre vznik nelegálnej práce. Toto je top 10 najdôležitejších noviniek.
On januára 2018 nadobudlo účinnosť viacero legislatívnych zmien týkajúcich sa podnikateľov. Povinná elektronická komunikácia, zvýšenie odvodov ale aj priaznivejšie podmienky pre vznik nelegálnej práce. Toto je top 10 najdôležitejších noviniek.