Podrobný návod: Ako si založiť občianske združenie cez poštu
V tomto návode vás naučíme, ako si dokážete založiť občianske združenie úplne sami a nebudete pritom potrebovať ani eID s čítačkou. Všetko vybavíte v listinnej podobe, klasickým perom a poštou.
Založenie občianskeho združenia
Na registráciu občianskeho združenia nebudete potrebovať eID (nový občiansky preukaz s čipom a certifikátmi) a ani čítačku. Dokážete to urobiť klasicky – perom, papierom, prostredníctvom pošty a bez notára. Na druhej strane však takto štátu zaplatíte plný, nezľavnený registračný poplatok vo výške 100 €.
Ak patríte k tým, čo uprednostňujú vybavovanie vecí online alebo chcete jednoducho ušetriť, môžete využiť druhý spôsob založenia občianskeho združenia – elektronicky s eID a cez slovensko.sk.
1. Pripravte a vytlačte si dokumenty
Budete potrebovať 2 listiny:
- Návrh na registráciu občianskeho združenia – vytlačiť 1x
- Stanovy – vytlačiť 2x
Použite vlastné dokumenty, ak ich máte k dispozícii. Ak dokumenty nemáte, vygenerujte si ich cez Firmáreň za 19 € – tieto vzorové listiny sú overené, štátom desiatky krát registrované a majú vychytané všetky „muchy“.
Vygenerovať dokumenty s návodmi za 19 €
Odporúčame:
Dôkladne si skontrolujte všetky osobné údaje (dátumy narodenia, dĺžne a mäkčene v priezviskách alebo v názvoch ulíc a podobne). Uistite sa tiež, že ste uviedli orientačné a súpisné čísla v adresách osôb presne tak, ako sú uvedené v ich občianskych preukazoch. Akákoľvek drobná chyba môže spôsobiť významné zdržanie celého procesu.
Overte si, či si už náhodou názov vášho združenia niekto pred vami nezaregistroval. Urobíte to tak, že pôjdete na stránku registra právnických osôb a ďalej budete postupovať podľa tohto video-návodu:
Neodporúčame:
Meniť a dopĺňať dokumenty bez porady s právnikom. Ak ste si listiny nechali vygenerovať cez Firmáreň, nemáte sa čoho báť. Sú automaticky vygenerované zo vzorov vypracovaných advokátskou kanceláriou a ich bezproblémová akceptovateľnosť ministerstvom je overená stovkami úspešných registrácii združení.
2. Dokumenty podpíšte klasicky, perom a bez notára
- „Návrh na registráciu občianskeho združenia“ podpisujú všetci 3 členovia prípravného výboru uvedení na dokumente (ich podpisy nie je potrebné overovať u notára)
- „Stanovy“ sa vôbec nepodpisujú. Priložte ich vo 2 vyhotoveniach k „Návrhu na registráciu občianskeho združenia“ (znamená 2x)
Poznámka: Pri tomto spôsobe založenia občianskeho združenia (klasický, papierový spôsob) nepoužívajte elektronický podpis (eID).
3. Kúpte si kolok 100 €
Na ktorejkoľvek pošte si môžete kúpiť e-kolok v hodnote 100 €. Za založenie občianskeho združenia klasickým, papierovým spôsobom sa štátu totiž platí poplatok 100 €. (Pre porovnanie, elektronickým spôsobom je to iba 50 €).
Tento kolok budete o chvíľu prikladať k „Návrhu na registráciu občianskeho združenia“ a zasielať na ministerstvo.
4. Všetko vložte do obálky a pošlite
Pre začatie procesu registrácie občianskeho združenia je potrebné, aby ste všetky dokumenty a kolok doručili na Ministerstvo vnútra SR – osobne alebo poštou.
Do obálky teda vložte originály dokumentov takto:
- Dokument „Návrh na registráciu občianskeho združenia“ podpísaný všetkými členmi prípravného výboru (1x)
K návrhu do obálky priložte:
- Dokument „Stanovy“ (2x) – nepodpísané
- kolok v hodnote 100 € (1x)
Obálku zašlite DOPORUČENE na adresu ministerstva:
Ministerstvo vnútra SR
Drieňová 22
821 03 Bratislava
Alebo dokumenty prineste osobne do podateľne ministerstva na rovnakú adresu.
Pozrite si aj detajlný video-návod:
5. Čakajte na registráciu združenia
Konanie o registrácii združenia sa začne dňom, kedy ministerstvo dostane kompletný návrh na registráciu OZ (spolu s kolkom a stanovami).
Na registráciu má ministerstvo zákonnú lehotu 15 dní. Reálne však môže registrácia trvať aj viac ako mesiac. Dátum registrácie uvádzajú úradníci spätne, aby dodržali 10-dňovú lehotu.
Pozor na chyby: V prípade, ak sa vyskytne chyba vo vašich údajoch alebo sa niečo iné ministerstvu nebude pozdávať, napíše a pošle vám list so žiadosťou o úpravu. Toto celý proces spomalí, pretože oficiálna 15-dňová lehota začne plynúť až vtedy, keď takéto prípadné chyby opravíte a doručíte opäť ministerstvu.
Tip: Netrápte sa s byrokraciou a nechajte to na nás – Registráciu vášho OZ pre 2% zabezpečíme za vás.
Kontaktujte nás https://www.firmaren.sk/kontakt
Súvisiace články
Elektronická schránka a jej aktivácia
Elektronická schránka na portáli slovensko.sk slúži na online komunikáciu so štátom. Automaticky ju má zriadenú každá firma a tiež občania SR od 18 rokov. Ale kto má elektronickú schránku aj aktivovanú? A aký je rozdiel medzi zriadením a aktiváciou e-schránky? Prečítajte si najdôležitejšie informácie.
Elektronická schránka na portáli slovensko.sk slúži na online komunikáciu so štátom. Automaticky ju má zriadenú každá firma a tiež občania SR od 18 rokov. Ale kto má elektronickú schránku aj aktivovanú? A aký je rozdiel medzi zriadením a aktiváciou e-schránky? Prečítajte si najdôležitejšie informácie.
Odpovede na najdôležitejšie otázky k registrácii OZ na 2 %
Zozbierali sme najdôležitejšie otázky k registrácii občianskeho združenia k 2 % z daní. Tu sú fundované odpovede.
Zozbierali sme najdôležitejšie otázky k registrácii občianskeho združenia k 2 % z daní. Tu sú fundované odpovede.