Otváram si E-SHOP. Potrebujem registračnú pokladnicu?
Podnikateľka Eva si zriadila e-shop. Predáva v ňom ručne vyrábané dekorácie. Má založenú živnosť, no nemá zriadenú „kamennú“ predajňu. Rieši, či na predaj cez internet potrebuje registračnú pokladnicu alebo nie. Odpoveď je jednoduchá – nepotrebuje ju. Prečo? Čítajte viac….
Jedna z prvých otázok začínajúcich podnikateľov sa týka registračnej pokladnice: Potrebujem ju alebo nepotrebujem? V tomto článku sa dozviete, v ktorých prípadoch vám je registračná pokladnica treba, kedy ju mať nemusíte a čo to vlastne tá elektronická registračná pokladnica je. Na záver prinášame aj plánované zmeny v jej používaní od nového roka.
1. Čo je elektronická pokladnica
Elektronická registračná pokladnica (ERP) je zariadenie na vydávanie pokladničných dokladov a je vybavené pamäťou, v ktorom sa uchovávajú všetky údaje týkajúce sa predaja tovaru alebo služieb a rovnako aj finančné výsledky predaja. Každá ERP musí byť schopná vyhovovať dennú uzávierku, výsledky ktorej sa evidujú v pokladničnej knihe tzv. knihe elektronickej pokladnice.
Zariadenie musí byť vybavené:
- plombou
- a fiškálnou pamäťou. Na to si dajte pozor, ak kupujete použité zariadenie a pokladňa by túto pamäť nemala, je potrebné ju dať doinštalovať. Fiškálna pamäť musí byť umiestnená tak, aby k nej podnikateľ nemal prístup. Informácie z nej by si mal stiahnuť len daňový a colný úrad.
Aj keď to vyzerá komplikovane, nie je to tak a o používaní pokladne sa všetko potrebné dozviete v Zákone č. 289/2008 Z. z. o použití elektronickej registračnej pokladnice .
2. Kto a načo potrebuje elektronickú pokladnicu
Zákon hovorí, že povinnosť mať pokladnicu má každý podnikateľ, ktorý prijíma tržbu za predaj tovaru alebo služby na predajnom mieste. Pozor! Ak máte viac prevádzok, potrebujete registračnú pokladnicu na každej z nich. Tržbu pritom môžete prijímať v hotovosti alebo platbou kartou.
3. Kedy registračnú pokladnicu netreba
Registračnú pokladnicu si nemusíte kupovať ak:
- Nemáte podľa zákona povinnosť evidovať tržby z predaja vybraných tovarov a služieb.
- Toto sa vzťahuje na predaj nasledovného tovaru:
- cenín, cestovných lístkov mestskej hromadnej dopravy, telefónnych kariet, dennej tlače a periodickej tlače,
- mincí z drahých kovov, pamätných bankoviek, pamätných mincí, zberateľských mincí, hárkov bankoviek a súborov obehových mincí, ako aj bankoviek a mincí, ktoré boli stiahnuté z peňažného obehu a stratili status zákonného platidla po uplynutí obdobia určeného na ich výmenu, v Národnej banke Slovenska, v bankách, v pobočkách zahraničných bánk a na numizmatických burzách,
- poštových cenín na filatelistických burzách,
- tovaru prostredníctvom predajných automatov,
- tovaru na dobierku,
- doplnkového tovaru súvisiaceho s poskytovaním poštových služieb,
- tovaru súvisiaceho s poskytovaním doplnkových služieb vo vozidlách železničnej dopravy a autobusovej dopravy, v leteckej doprave a vodnej doprave,
- tovaru občanmi s ťažkým zdravotným postihnutím,
- živých zvierat okrem akvarijných rybičiek, exotického vtáctva, exotických zvierat, hadov, škrečkov, morčiat a iných hlodavcov,
- tovaru predávaného vo vysokohorských zariadeniach, ktoré sú bez napojenia na cestnú sieť a verejnú rozvodnú sieť elektrickej energie,
- tovaru vyrobeného v rámci praktického vyučovania žiakov.
- Povinnosť evidovať tržby z predaja sa vzťahuje na nasledovné druhy tržieb:
- občanmi s ťažkým zdravotným postihnutím,
- vo vysokohorských zariadeniach, ktoré sú bez napojenia na cestnú sieť a verejnú rozvodnú sieť elektrickej energie,
- v rámci praktického vyučovania žiakov,
- prostredníctvom predajných automatov.
- Toto sa vzťahuje na predaj nasledovného tovaru:
- Máte povinnosť evidovať tržby z predaja tovarov a služieb, ale v zákone je výnimka, že nepotrebujete ich evidovať v registračnej pokladnici
Tu je zoznam vybraných služieb, pri ktorých nemusíte mať ERP:- Ubytovacie služby
- Lekárske a zubárske služby
- Notárske služby
- Predaj vstupeniek
- Prepravné služby
- Vyšetrenia špeciálnymi prístrojmi zamerané na zdravie
- Služby technickej kontroly (STK)
- Predaj remeselníckych výrobkov
- Prenájom nehnuteľností
- Prevádzkovanie výherných hracích automatov
Nezabudnite!
Aj keď nemusíte používať pokladnicu, tržby evidovať musíte a rovnako ste povinní vystaviť doklad o prijatí hotovosti.
Ako postupovať pri vybavovaní registračnej pokladne
Prvý krok – Určiť si, či predávate tovar alebo služby.
Na začiatku je potrebné, aby ste si vopred určili či predávate tovar alebo poskytujete služby. Tento krok je snáď najzložitejší, no stačí len presne postupovať podľa zákona. Ak by ste predávali aj tovar aj služby, je možné, že na služby elektronickej registračnej pokladnice potrebovať nebudete, no ak budete predávať tovar áno.
- Predávate tovar?
Ak predávate tovar, potrebujete ERP takmer vždy, okrem prípadov uvedených v bode 3. Vyššie. Tovarom sa pritom rozumie akýkoľvek výrobok, polotovar, materiál alebo surovina predávaný podnikateľom.
- Poskytujete služby?
Ak poskytujete služby, registračnú pokladnicu musíte používať len pri nasledovných činnostiach:
Oprava a údržba motorových vozidiel, a to len pri oprave a údržbe osobných motorových vozidiel okrem inštalovania dielov a príslušenstiev, ktoré nie sú súčasťou výrobného procesu |
Ostatná osobná pozemná doprava i. n., a to len pri prevádzke lanoviek, pozemných lanoviek, lyžiarskych vlekov, ak nie sú súčasťou mestských, prímestských alebo veľkomestských prepravných systémov |
Vedľajšie činnosti v pozemnej doprave, a to len pri prevádzke parkovacích priestorov |
Jedálne |
Ostatné účelové stravovanie |
Dodávka jedál |
Ostatné jedálenské služby |
Služby pohostinstiev |
Fotografické činnosti |
Prenájom a lízing automobilov a ľahkých motorových vozidiel okrem prenájmu podľa zmluvy o kúpe prenajatej veci |
Prenájom a lízing rekreačných a športových potrieb okrem prenájmu podľa zmluvy o kúpe prenajatej veci |
Prenájom videopások a diskov okrem prenájmu podľa zmluvy o kúpe prenajatej veci |
Prenájom a lízing ostatných osobných potrieb a potrieb pre domácnosť okrem prenájmu podľa zmluvy o kúpe prenajatej veci |
Prevádzka športových zariadení, a to len pri prevádzke krytých a nekrytých kúpalísk |
Fitnescentrá |
Činnosti lunaparkov a zábavných parkov |
Pranie a chemické čistenie textilných a kožušinových výrobkov okrem požičiavania bielizne, pracovných odevov, vecí súvisiacich s práčovňou, dodávky plienok a poskytovania pracích a čistiacich služieb u zákazníka |
Kadernícke a kozmetické služby |
Služby týkajúce sa telesnej pohody |
Ostatné osobné služby, a to len pri strihaní psov. |
Z informácií v bode 2 a 3 je zrejmé, že podnikateľka Eva síce musí evidovať svoje tržby, lebo predáva tovar, ale zatiaľ k tomu registračnú pokladnicu nepotrebuje, pretože má e-shop a tovar predáva na dobierku. Do účtovníctva jej stačí evidovať ako príjem úhradu od pošty na účet alebo v hotovosti.
Ak by sa Eva však rozhodla, že si otvorí zároveň aj malú kamennú predajňu a bude prijímať peniaze za tovar na predajnom mieste, tak sa celá situácia mení. Elektronickú registračnú pokladnicu si musí zabezpečiť.
Pričom stále platí, že tržby z e-shopu môže evidovať do účtovníctva cez úhradu od pošty na účet alebo v hotovosti a na tieto predané výrobky nemusí vystavovať pokladničný doklad. No na tie, ktoré predá v kamennej predajni, vystaviť doklad z pokladnice musí. Ak by aj na tovar predaný cez e-shop vydávala elektronický pokladničný doklad a prikladala by ho zákazníkom do balíka, musí si dať pozor, aby sa jej tržby neprejavili v účtovníctve zdvojené – cez úhradu od pošty a cez ERP.
V prípade, že by sa Eve biznis rozrástie a bude si chcieť otvoriť aj predajne v iných mestečkách, musela by si registračnú pokladnicu zakúpiť do každej predajne.
Druhý krok – Kúpa Knihy elektronickej pokladnice + jej vyplnenie
Po zaobstaraní registračnej pokladnice je potrebné kúpiť si Knihu elektronickej pokladnice. Najjednoduchšie ju získate v kancelárskych potrebách. Musíte do nej vypísať všetky identifikačné údaje o firme a o spoločnosti, ktorá bude ERP servisovať.
Tretí krok – Oznámenie daňovému úradu, ktorý ERP pridelí daňový kód
Po zakúpení pokladnice a pokladničnej knihy je potrebné zájsť na daňový úrad, ktorý pokladnici pridelí daňový kód. Ak by ste sa rozhodli predaj tovaru ukončiť, musíte daňovému úradu do troch pracovných dní nahlásiť ukončenie prevádzky.
4. Aké zmeny nás čakajú od roku 2015
Od roku 2015 zákon prináša dve novinky:
- Pozitívne: Pridelenie daňového registračného kódu pre ERP bude jednoduchšie, lebo vám ho bude môcť prideliť ktorýkoľvek daňový úrad. Od apríla 20115 sa plánuje zavedenie tzv. virtuálne pokladnice pre podkinateľov, ktorí nevydajú viac ako 1000 bločkov mesačne.
- Negatívna: ERP budú musieť umožňovať online prepojenie s informačným systémom finančnej správy. Ak to vaša pokladnica neumožňuje, budete ju musieť vymeniť za novú.
Tím portálu firmaren.sk
Cez portál firmaren.sk si môžete jednoducho:
vybaviť likvidáciu firmy, prevod firmy
alebo zmeniť údaje vo firme (napríklad v s.r.o.: zmena sídla, zmena konateľa, zmena názvu, rozšírenie predmetu podnikania a podobne alebo vo vašej živnosti: zmena názvu, zmena adresy, pridanie živností a podobne)