Potrebuje influencer podnikateľské oprávnenie?

Tvoríš videá, postuješ reelska a storky, píšeš články alebo nahrávaš podcasty? Ak začínaš zarábať na reklamnom obsahu, nerob to „na pankáča“ – potrebuješ podnikateľské oprávnenie. Zorientuj sa, aké predmety podnikania by si si mal/a vybaviť.

9. sep, 2024
Boris Kukumberg
Influencer a zivnost ci SRO

Na čom zarába influencer/ka?

Samotné vytvorenie a predaj video-obsahu alebo článku ešte neznamená, že si musíš otvoriť živnosť. Ide totiž o autorskú činnosť, ktorá nespadá pod živnostenský zákon, ale pod autorský zákon.

Ak svoje dielo ako autor/ka vytvoríš a predáš, zapožičiaš alebo poskytneš naň licenciu, nepotrebuješ žiadny “papier”, živnosť, firmu ani registráciu! Postačí ti autorská zmluva / licenčná zmluva. To isté platí aj vtedy, ak ťa pozvú na rozhovor za honorár do televízie, podcastu alebo rádia.

Situácia sa mení, keď začneš fakturovať “reklamné spolupráce”, predaj vlastného merchu, recenzie produktov či affiliate spolupráce. Vtedy už budeš potrebovať podnikateľské oprávnenie

Živnosť alebo SRO?

Podnikateľské oprávnenie získaš tak, že si založíš živnosť alebo obchodnú spoločnosť – napríklad jednoosobovú eseročku. Rozdiel medzi nimi nájdeš v tomto článku.

Obidve uvedené formy podnikania majú jedno spoločné: Treba si vybaviť živnostenské oprávnenie podľa živnostenského zákona (áno, aj v prípade SRO). 

Bežne by ti mali stačiť iba voľné živnosti, teda predmety podnikania, na ktoré nemusíš preukazovať žiadne osobitné predpoklady (vzdelanie ani prax). Tri základné podmienky prevádzkovania živnosti sú:
1. dosiahnutie veku 18 rokov,
2. spôsobilosť na právne úkony a
3. bezúhonnosť (ergo, čistý register trestov).

Ak funguješ popri škole, pozri sa, aké výhody ti prináša študentská živnosť.

Chcem si založiť živnosť za 1€

Aké predmety podnikania budeš potrebovať

1. Reklamné, marketingové, fotografické a informačné služby, prieskum trhu a verejnej mienky

Toto je úplný základ. Ide o voľnú živnosť, s ktorou budeš môcť pre reklamného partnera, za odmenu napríklad

  • Uvádzať vo svojich videách a článkoch reklamné informácie, značky a reklamnú grafiku podľa zadania
  • Robiť recenzie výrobkov a služieb, reklamné rozhovory (vrátane PR) a umiestňovať do svojich diel produkty
  • Poskytovať reklamný čas alebo priestor iným platformám pre umiestnenie reklamy v tvojom obsahu (napríklad Google Adsense, Youtube, Etarget a podobne)
  • Umiestňovať linky smerujúce na iné stránky – tzv. link building, ktorý je dôležitý pre optimalizáciu vyhľadávania stránok inzerenta (SEO)

2. Sprostredkovateľská činnosť v oblasti obchodu, služieb, výroby

Podstatou tejto živnosti je inkasovanie provízie za sprostredkovanie obchodov pre inzerenta (partnera). Napríklad:

  • Affiliate marketing. Na blogu alebo vo videách zverejníš vopred vygenerovaný link odkazujúci na web klienta a trekujúci, že návštevník prišiel od teba. Tvoja odmena nie je naviazaná na zverejnenie linku, ale až na dosiahnutie “dealu” (obchodu) zo strany návštevníka. Takýmto obchodnom môže byť napr. klik, nákup produktu u inzerenta, vyplnenie formulára a podobne (lead, konverzia). A za to získavaš dohodnutú províziu, ktorú vyfakturuješ partnerovi.
  • Predaj produktov patriacich partnerovi (nepatriacich tebe), pričom nejde iba o umiestnenie odkazu smerujúceho na web klienta, ale tvoj návštevník môže urobiť objednávku produktu priamo na tvojom webe, profile, účte a podobne. Ty objednávku vybavíš a opäť za predaj zinkasuješ od partnera províziu za sprostredkovanie takéhoto obchodu. Tovar, ktorý takto „predáš“, nikdy nenadobudneš do svojho vlastníctva (nepredávaš svoj tovar, ani sa tak netváriš, iba pomáhaš predať tovar niekoho iného).

3. Kúpa tovaru na účely jeho predaja konečnému spotrebiteľovi (maloobchod) alebo iným prevádzkovateľom živnosti (veľkoobchod)

Od sprostredkovateľskej činnosti treba odlišovať inú obchodnú živnosť, a to maloobchod a veľkoobchod. Jej podstatou je to, že svojim fanúšikom predávaš vlastné alebo cudzie produkty, ktoré si pred tým (hoci aj v rovnakom momente) zakúpil/a od dodávateľa (partnera) a tvojim zárobkom je marža. “Lacno kúpim, draho predám”.

Čiže tvoja odmena v tomto prípade neprichádza od reklamného partnera, ale od návštevníkov tvojho obsahu, vo forme tvojej marže. Typický spôsob využitia tohto predmetu podnikania je eshop alebo.

Prečítaj si aj článok: Ako zarábať na blogu

A čo tvoj merch? Aj predaj tovaru nesúceho tvoju značku môže spadať pod tento predmet podnikania. Napríklad, kúpiš tričko, dáš ho potlačiť tvojim brandom a potom ho predávaš ako “vlastné” so svojou prirážkou. Aj tu fakturuješ zákazníkovi (nie partnerovi).

Môže však nastať aj situácia, že si svoj merch budeš sám/sama vyrábať. Vtedy je vhodné pridať si aj niektorú z výrobných živností, ktoré podľa zákona už zahŕňajú aj možnosť výrobky predávať. 

Väčšina výrobných živností patrí do kategórie voľných živností (nepotrebuješ preukazovať nič špecifické). Napríklad: „výroba textílií, textilných výrobkov, odevov a odevných doplnkov“, „výroba ostatných nekovových minerálnych výrobkov“, a podobne.

4. Služby súvisiace s produkciou filmov, videozáznamov a zvukových nahrávok

Táto živnosť sa ti bude hodiť pri výrobe (a “predaji”) obsahu “na zákazku”, a to najmä ak pri tom použiješ autorské diela ďalších osôb, nie len vlastné (napríklad cudziu hudbu, animácie a podobne). V podstate ide o producentskú činnosť v oblasti video-tvorby, televíznej tvorby, filmovej tvorby, vrátane rozmnožovania a distribúcie filmov a videozáznamov. 

Reklamní partneri majú často záujem umiestniť na svojich sociálnych sieťach alebo weboch obsah vytvorený influencerom (video, podcast a pod.), ktorý je o ich značke, produktoch alebo spoločnosti. Klientom tu teda bude tvoj reklamný partner.

Rovnako môžeš objednávateľovi dodať aj len časť z finálneho audio-vizuálneho diela – napríklad iba spracovanie záznamov zvuku a obrazu, technické služby súvisiace s produkciou filmov alebo videozáznamov – zvuk, strih, dabing, titulkovanie, špeciálne efekty, kolorovanie a podobne.

Chcem si založiť firmu za 1€

5. Ostatné živnosti

Ďalšie predmety podnikania závisia od toho na čom všetkom chceš ešte zarábať a čo ďalšie chceš klientom poskytovať. Či už pre reklamných partnerov (inzerentov) alebo pre tvojich fanúšikov. Napríklad:

Organizovanie športových, kultúrnych a iných spoločenských podujatí – zahŕňa aj organizovanie eventov, športových akcií, organizovanie kongresov a výstav, organizovanie módnych prehliadok, organizovanie tanečných zábav a diskoték, ozvučovanie a osvetľovanie kultúrno-spoločenských podujatí.

Vykonávanie mimoškolskej vzdelávacej činnosti – webináre, školenia alebo online kurzy (s výnimkou jazykových).

Vydavateľská činnosť – vydávanie kníh, novín a časopisov, nakladanie s výsledkami duševnej tvorivej činnosti so súhlasom autora.

Služby súvisiace s počítačovým spracovaním údajov v sebe nesú aj animáciu a vizualizáciu pomocou výpočtovej techniky.

Administratívne služby – zahŕňajú napríklad „korektúry textov“.

Činnosť podnikateľských, organizačných a ekonomických poradcov – zahŕňa napríklad podnikateľské poradenstvo ale aj mediálne či marketingové poradenstvo.

Počítačové služby zasa zahŕňajú aj hardvérové a softvérové poradenstvo.

Súvisiace články

Študent a živnosť. Aké odvody treba platiť?

Ako môže študent získať praktické skúsenosti a zároveň si zarobiť? Aktuálne čoraz viac študentov využíva benefity podnikania na živnosť. Ide o veľmi populárnu formu podnikania, najmä pre jej flexibilitu – rýchle a jednoduché otvorenie, prerušenie alebo zrušenie. Výhodnosť živnosti však spočíva aj v jej odvodovom nastavení. Navyše stať sa študentom-živnostníkom je skvelý spôsob, ako si môžete popri štúdiu privyrobiť a získate potrebnú prax.

17. apr, 2024
Študentská živnosť

Ako môže študent získať praktické skúsenosti a zároveň si zarobiť? Aktuálne čoraz viac študentov využíva benefity podnikania na živnosť. Ide o veľmi populárnu formu podnikania, najmä pre jej flexibilitu – rýchle a jednoduché otvorenie, prerušenie alebo zrušenie. Výhodnosť živnosti však spočíva aj v jej odvodovom nastavení. Navyše stať sa študentom-živnostníkom je skvelý spôsob, ako si môžete popri štúdiu privyrobiť a získate potrebnú prax.

17. apr, 2024

Príspevok na podnikanie 2024 - aké sú podmienky a ako ho získať?

Niektorí ľudia považujú podnikanie za takmer nemožné. Na začiatok potrebujete investovať peniaze do reklamy, prenajať nové priestory alebo kúpiť vybavenie do kancelárie. Ale, čo, keď nemáte žiadne úspory? Požiadajte štát o nenávratný príspevok pre začínajúcich podnikateľov! Prečítajte si, ako ho uplatniť a čo musíte predtým splniť.

26. júl, 2024
príspevok na podnikanie pre živnostníkov

Niektorí ľudia považujú podnikanie za takmer nemožné. Na začiatok potrebujete investovať peniaze do reklamy, prenajať nové priestory alebo kúpiť vybavenie do kancelárie. Ale, čo, keď nemáte žiadne úspory? Požiadajte štát o nenávratný príspevok pre začínajúcich podnikateľov! Prečítajte si, ako ho uplatniť a čo musíte predtým splniť.

26. júl, 2024

Živnosť alebo s.r.o. v roku 2024. Čo sa oplatí viac?

Chystáte sa začať podnikať? V tom prípade asi rozmýšľate nad tým, ktorá forma podnikania bude pre vás najvhodnejšia. Spoznajte rozdiely medzi podnikaním na živnosť alebo formou s.r.o. V tomto článku vám poskytneme užitočné informácie, vďaka ktorým získate prehľad o podnikaní na živnosť aj s.r.o.

17. dec, 2023

Chystáte sa začať podnikať? V tom prípade asi rozmýšľate nad tým, ktorá forma podnikania bude pre vás najvhodnejšia. Spoznajte rozdiely medzi podnikaním na živnosť alebo formou s.r.o. V tomto článku vám poskytneme užitočné informácie, vďaka ktorým získate prehľad o podnikaní na živnosť aj s.r.o.

17. dec, 2023

Aké odvody platí živnostník v roku 2024?

Odvody živnostníka v roku 2024 pozostávajú z preddavkov do zdravotnej poisťovne vo výške minimálne 97,80 eura a z odvodov do Sociálnej poisťovne vo výške min. 216,13 eura. Sociálne odvody však prvý rok platiť netreba. Pozrite si najdôležitejšie nové odvodové a daňové čísla.

16. jan, 2024
Odvody živnostníka

Odvody živnostníka v roku 2024 pozostávajú z preddavkov do zdravotnej poisťovne vo výške minimálne 97,80 eura a z odvodov do Sociálnej poisťovne vo výške min. 216,13 eura. Sociálne odvody však prvý rok platiť netreba. Pozrite si najdôležitejšie nové odvodové a daňové čísla.

16. jan, 2024

Ako funguje jednoosobová eseročka?

Čo je jednoosobová s. r. o. a ako funguje? Čím sa odlišuje od klasickej, viacosobovej eseročky? Prečítajte si, čo potrebujete vedieť pri založení firmy.

21. sep, 2021
Jedno osobova SRO

Čo je jednoosobová s. r. o. a ako funguje? Čím sa odlišuje od klasickej, viacosobovej eseročky? Prečítajte si, čo potrebujete vedieť pri založení firmy.

21. sep, 2021

Voľná živnosť - zoznam pre rok 2024

Začínate podnikať? Ak ste si zvolili živnosť ako formu podnikania, práve voľná živnosť patrí medzi tie jednoduchšie formy. V tomto článku nájdete zoznam voľných živností a aj všetky informácie, ktoré potrebujete vedieť pre jej vybavenie a jej prevádzkovanie.

14. feb, 2024

Začínate podnikať? Ak ste si zvolili živnosť ako formu podnikania, práve voľná živnosť patrí medzi tie jednoduchšie formy. V tomto článku nájdete zoznam voľných živností a aj všetky informácie, ktoré potrebujete vedieť pre jej vybavenie a jej prevádzkovanie.

14. feb, 2024

Ako zarobiť na blogu? Tu je návod ako začať blogovať a zarábať

Písať a zarábať. Blogovanie je dnes veľmi populárne a aj keď jeho cieľom pôvodne neboli peniaze, mnohí úspešní blogeri dnes robia to, čo ich naozaj baví a ešte z toho aj pohodlne žijú. Chceš sa k nim pridať? Prečítaj si, ako na to.

13. dec, 2015
Ako zarobiť na blogu?

Písať a zarábať. Blogovanie je dnes veľmi populárne a aj keď jeho cieľom pôvodne neboli peniaze, mnohí úspešní blogeri dnes robia to, čo ich naozaj baví a ešte z toho aj pohodlne žijú. Chceš sa k nim pridať? Prečítaj si, ako na to.

13. dec, 2015