Pozrite sa do zákulisia biznisu influencera
Blogeri, influenceri, youtuberi. Robia to, čo majú radi a ešte ich to aj živí. Je však toto podnikanie naozaj také jednoduché? Milan Bez Mapy začínal opatrne, so živnosťou a až neskôr, prešiel na S.R.O. Koľko krát to chcel zabaliť?
Ste zakladateľom cestovateľského blogu Bezmapy.com a nedávno ste vydal knihu Influencer. Ako to celé vzniklo?
Začal som podnikať tak, že som ani zo začiatku nevedel, že podnikám. Môj úplný začiatok bol taký, že som si založil web stránku. Bol to cestovateľský blog. Dávno, v roku 2013. Potom som začal sledovať trh hlavne v zahraničí a videl som, že blogy sa stávajú marketingovým nástrojom.
Postupne prichádzali prvotné ponuky na spolupráce. Ono sa to začalo tak, že ja som si pôvodne ani nemyslel, že z tohto bude nejaký môj biznis plán, ale nakoniec sa to nejako takto vyvinulo a dnes je to jeden z najčítanejších blogov na Slovensku.
Influencerská škola zatiaľ neexistuje. Čo ste vyštudoval?
Predtým, ako som začal podnikať, som študoval na Fakulte architektúry STU v Bratislave a potom som bol zamestnaný, zhodou okolností, v marketingu. Mal som v kancelárii taký tajný zošit, kde som si zapisoval rôzne debaty kolegov a podobne, z ktorých vlastne ťažím do dnes.
Kedy to začalo zarábať?
Kým som sa rozhodol ísť do toho a reálne podnikať a zarábať tým peniaze, trvalo to asi tri roky. Od toho prvotného plánu založiť cestovateľský blog a až kým to začalo generovať peniaze, to boli presne tri roky.
Stálo to za to?
Myslím si, že som sa rozhodol správne, že som začal podnikať, lebo to čo si ja na tom najviac vážim je tá sloboda toho, že si sám delím svoj čas a keď sa proste necítim, tak nepracujem v pondelok ráno.
Čo administratíva?
Moje prvé kroky pri začatí podnikania spočívali v tom, že som si zvolil živnosť. Založil som si ju cez Firmáreň. Bolo to z toho dôvodu, že aj právne je živnosť oveľa jednoduchšia a dá sa kedykoľvek zrušiť. Človek v nej nemá až také povinnosti ako v eseročke. Bol to taký pokus typu uvidíme či to vyjde. No a keď som videl, že to začalo generovať nejaké peniaze, tak sa potom samozrejme oplatilo prejsť na eseročku.
Vráťme sa k vášmu biznisu. V čom je jeho podstata?
Môj biznis plán vlastne spočíva v tom, že mám web stránku, na ktorej pribúdajú články a je k tomu priradený nejaký instagram, facebook a ja vytváram obsah. Neobjavil som Ameriku, tento biznis plán má väčšina. Rozdiel medzi mnou a nimi je ten, že tvárou toho svojho podnikania som vlastne ja.
Vďaka tomu, tým že moje podnikanie sa venuje online marketingu a to je posledné roky v marketingu taká hot téma a veľa ľudí sa tomu začína venovať, tak som sa rozhodol napísať knihu, ktorá sa volá Influencer. Ten názov je myslený tak trošku ironicky. Je to pohľad do zákulisia …
Celý rozhovor si môžete pozrieť na Youtube: