Zásielky nosili v MHD, dnes chcú byť európskym lídrom
Na začiatku ich nikto nepoznal a dôveru si získavali ťažko. Vďaka vytrvalosti sa však zo Zásielkovne stal známy pojem, ktorý prekračuje hranice. Príbeh o prekonaní prekážok a úspešnom rozbehnutí spoločnosti porozprával výkonný riaditeľ Zásielkovne Alexander Jančo.
Kde a ako vznikol nápad rozbehnúť podnikanie s doručovaním zásielok?
Zásielkovňa vznikla v Česku, ale realizovala sa súbežne aj na Slovensku. S nápadom prišla zakladateľka Simona Kijonková, ktorej sa e-shopy sťažovali, že majú problém s dopravou zákazníkom. Tým, že jej manžel je majiteľ e-shopu, videla do sveta e-commerce a našla dieru na trhu. Preto sa rozhodla založiť Zásielkovňu.
S akými najväčšími ťažkosťami ste sa museli vysporiadať, keď ste rozbiehali spoločnosť?
Začiatky boli veľmi ťažké. V Česku a na Slovensku sme mali prvý rok dokopy 28 pobočiek a s takou malou sieťou výdajní bolo ťažké produkt predávať. Zásobovať pobočky chodila zakladateľka osobne tak, že si zásielky nabalila do igelitových tašiek a rozvážala ich po pobočkách v mestskej hromadnej doprave.
Ako vznikali vaše pobočky?
Oslovili sme nejaký obchod či kvetinárstvo a dávali sme im za to províziu. Keďže tých zásielok chodilo málo, neboli sme tak atraktívni, pretože sme na to miesto nedokázali pritiahnuť dostatok nových zákazníkov. Presvedčiť výdajné miesto na spoluprácu teda bolo veľmi náročné. Podobné to bolo aj s e-shopmi pre malý počet výdajných miest.
Ako sa vám teda podarilo presvedčiť e-shopy na spoluprácu?
České e-shopy v tom čase chceli doručovať na Slovensko a hľadali lacnejšiu možnosť ako bežné doručenie kuriérom. Nakoľko sme súbežne rozbiehali doručovanie v oboch krajinách, pokryli sme trh a naše služby boli lacnejšie. A hlavne, e-shopy ponúkli konečne svojim zákazníkom slobodu.
V súčasnosti tých výdajných miest máte neúrekom.
To je pravda. Dnes už ich máme viac ako 2-tisíc v piatich európskych krajinách a naprieč celou sieťou výdajných miest máme vlastnú logistiku. Okrem toho ponúkame aj doručenie na adresu prostredníctvom našich zmluvných partnerov, ktorú aktuálne poskytujeme v dvanástich krajinách.
Internetový predaj stále rastie, plánujete aj vy ďalej expandovať?
Určite. Naším cieľom pre tento rok je doručovať do celej európskej 28-čky a stať sa jedným z európskych lídrov.
V čom podľa vás tkvie úspech a výnimočnosť výdajných miest Zásielkovne?
V inováciách. Naše podnikanie sa mení v závislosti od toho, ako spotrebitelia fungujú, že chcú byť oveľa flexibilnejší a nechcú sa obmedzovať na čas a miesto, ako je to v prípade kuriéra. Zákazník sa sám rozhodne, kedy si pôjde pre svoju zásielku a takisto si určí aj miesto, ktoré je blízko k jeho práci alebo domovu.
Ako zvládate hektické obdobie pred Vianocami?
Sezóna, nielen v rámci e-commerce, sa začína už počas novembra, keď všade prebiehajú akcie s názvom Black Friday, čiže veľké výpredaje. Vtedy sa lámu rekordy. Na sezónu sa intenzívne pripravujeme už v lete.
Kto vám pomáha s administratívou Vašej spoločnosti?
Ako každý podnikateľ, ani ja nemám rád byrokraciu a nebaví ma behať po úradoch, vypisovať formuláre a podobne. S týmto mi pomáha kolegyňa, ktorá u nás vedie finančné oddelenie. Pokiaľ je ale nutné vykonať nejakú zmenu v spoločnosti, tak sa obraciam na Firmáreň, kde si online všetko naklikám a oni to vyriešia za mňa. Je to pre mňa rýchle, pohodlné a ja sa tak môžem venovať ďalej biznisu.
Čo by ste odporučili niekomu, kto chce rozbehnúť vlastný biznis? Čo Zásielkovňu potiahlo tam, kde je dnes?
Myslím si, že je dôležité urobiť prvý krok a nabrať odvahu vydať sa na tú cestu. Hovorím to, lebo mnohých často už na začiatku odradia prvé prekážky a ten prvý krok nikdy neurobia. Druhý krok je obklopiť sa výbornými ľuďmi. Lebo výborní ľudia rovná sa výborná firma a úspešné podnikanie.
Súvisiace články
K biznisu ho priviedla nešťastná náhoda
Cesta k podnikaniu nie vždy začína veľkým snom. Ľuboslav Blaho odišiel do Izraela, aby zarobil peniaze. Zopár náhod a stal sa z neho skúsený gastronóm. Najprv v panázijskej reštaurácii Fou Zoo, ktorú vyšvihol medzi najlepšie v Bratislave. Lákalo ho však ponúkať jedlo dostupnejšie pre verejnosť. Tak sa zrodil Foodstock.
Cesta k podnikaniu nie vždy začína veľkým snom. Ľuboslav Blaho odišiel do Izraela, aby zarobil peniaze. Zopár náhod a stal sa z neho skúsený gastronóm. Najprv v panázijskej reštaurácii Fou Zoo, ktorú vyšvihol medzi najlepšie v Bratislave. Lákalo ho však ponúkať jedlo dostupnejšie pre verejnosť. Tak sa zrodil Foodstock.
Založenie SRO bolo to posledné. Bez nadšenia by sme biznis s kvetmi nerozbehli
Lásku ku kvetom povýšili na biznis. Ich rodinnú firmu poznajú známe osobnosti ale aj mladí zaľúbenci. Úspešný e-shop a kvetinárstvo v Bratislave sa začalo podnikaním „na živnosť“. Založenie SRO prišlo až neskôr.
Lásku ku kvetom povýšili na biznis. Ich rodinnú firmu poznajú známe osobnosti ale aj mladí zaľúbenci. Úspešný e-shop a kvetinárstvo v Bratislave sa začalo podnikaním „na živnosť“. Založenie SRO prišlo až neskôr.
Založenie SRO v roku 2019
Ak zvažujete založenie SRO v roku 2019, pripravte sa na niekoľko noviniek. Prečítajte si základné informácie o tom, ako si založiť SRO v tomto roku.
Ak zvažujete založenie SRO v roku 2019, pripravte sa na niekoľko noviniek. Prečítajte si základné informácie o tom, ako si založiť SRO v tomto roku.
Všetci ju odhovárali. Chorvátka dnes vedie na Slovensku firmu, ktorá má meno
Mária Hrvatić je Chorvátka žijúca v Bratislave. Na Slovensko prišla pracovať pre spoločnosť IBM, no tejto kariéry sa vzdala a rozbehla vlastný biznis. Založila u nás firmu Internationals Bratislava, ktorá pomáha cudzincom usadiť sa na Slovensku. Slovákov zas učí chápať a prijímať cudzie kultúry. Úspešný podnikateľský príbeh a skvelá inšpirácia. S Máriou sa rozprávala spolupracovníčka portálu firmaren.sk, Carmen Virágová.
Mária Hrvatić je Chorvátka žijúca v Bratislave. Na Slovensko prišla pracovať pre spoločnosť IBM, no tejto kariéry sa vzdala a rozbehla vlastný biznis. Založila u nás firmu Internationals Bratislava, ktorá pomáha cudzincom usadiť sa na Slovensku. Slovákov zas učí chápať a prijímať cudzie kultúry. Úspešný podnikateľský príbeh a skvelá inšpirácia. S Máriou sa rozprávala spolupracovníčka portálu firmaren.sk, Carmen Virágová.